Archive for November, 2005

Budapest

A szabóknál hagytam abba, de roluk majd kesobb. A hotelt a lonelybol neztuk ki es meg Hueben lefoglaltuk. Volt legkondi es kabeltv. Volt valami HBO szeru csatorna, amit tok jo volt bambulni hullafaradtan, esetleg reszegen egy kemeny nap utan. Mar Hueben raszoktam. Ja, meg terasz is volt, ami egy rizsfoldre nyilt. Hogy hogyan kerult egy rizsfolt a varos kozepebe, az beats me :) Lefoglaltuk a masnapi utunkat My Sonba, igy nem mas teendo, mint elmenni vacsorazni aztan agybadolni. My Son kb egy ora busszal Hoi Antol, a Champa kultura romjait takarja a nev. Nekem azert is volt erdekes, mert a Vietcong nevu game NVA Base nevu palyajat szerint ez alapjan csinaltak. A champak nagyon kedves nepek voltak, de parszaz evvel ezelott teljesen beolvadtak a vietnami nepbe igy mostanra nem maradt utanuk mas csak a jellegzetes formaju, sokszaz teglabol felepitett tornyaik es par szobor egy koszos Da Nangi muzeumban. Na jo ez igy nem teljesen igaz, champa epuletek egesz delkelet azsiaban fellelhetoek, leghiresebb talan a cambodzsai Angkor. A busz ertheto okoknal fogva nem pont a romoknal tett ki minket, oda egy rovid gyaloglas, majd egy US MC feliratu jeeppel tett furikazas, majd ismet egy feloras gyaloglas aran jutottunk. Kb delre ertunk vissza Hoi Anba, ahhol egy kellemeset kajaltunk. A Hueben felszedett vietnami tudasunkkal teljesen elkapraztattuk a felszolgalokat, hitelesen mondtuk jo erosen hangsulyozva a gá, phó es bó szavakat. Nagyon tetszett nekik. Annyira, hogy meginvitaltak minket a szomszedban levo szabouzletukbe, ahhol a kedvesseguktol fellelkesulve meg is rendeltunk par inget, majd nyakunkbe vettuk a labunk es irany a varos! Megneztunk par kinai pagodat, az utcai arusok soha el nem fogyo aradatat, egy kozepkori technologiaval uzemelo szovoshopot, a piacot, majd a folyo partjan visszakanyarodva, tok faradtan visszacsamborogtunk a szallasunkra pihenni egy kicsit, hogy nyolcra frissek es fiatalosak legyunk az addigra igert ingeink felprobalasanal. Hat nagyot dobbentunk, a fel nap alatt osszedobott ingek nem ertek meg a hat dollar per darabot. Nagy nagy balhet csaptunk es visszadobtuk az osszeset. Ezt meg kell fixelnetek holnapra, vagy nincs money! Annyira felhuztuk magunkat az veszekedesen, hogy el is ment az etvagyunk. En azert lenyomtam egy helyi vodkat 15000ert (200 forint). Meglepetesemre legalabb egy decis adagot kaphattam, mert kb ket kortybol tudtam csak lenyomni. Mukodott, a stress azonnal tompult, az agyam is 😛
Masnap reggel, kis keses utan, megerkeztek a szabo csajszik, nem aludtak az ejszaka (haha,ezt nem hittuk el nekik), az ingeket elfogadhato szintre hoztak, igy fizettunk es leptunk tovabb Da Nang fele. Da Nang egy unalmas iparvaros, nem sok latnivaloval. A nem sok egy champa muzeumot takar, amit meg is neztunk. Megalkudtunk egy tarlatvezetovel, aki nagyon tort angollal magyarazott sokmindent a champa szobrokrol meg a kulturarol es neha okos kerdeseket tett fel, amit kis cukrokkal jutalmazott. Vicces oregember volt. Meg maradt par orank a repulogep indulasaig igy elindultunk polot keresni Zsofinak a beacheleshez (hogy le ne egjen polot tervezett viselni), penzt valtani es kajalni. Polot nem vettunk, viszont nagyon jot kajaltunk 60.000ert harman, piaval egyutt. Ez kb 800 forint :) Egy normal etkezesunk 150 és 200 ezer kozott mozgott, ezert emlitesremelto ez a kajalas. A repulout Nha Trangba esemenytelenul telt, ott egy rovid gyaloglas utan a Les Amis nevu utazasi irodaban keritettunk egy taxit, ami elvitt minket a Nha Trangban talalhato champa romok megvizualasa utan Doc Let beachre. Sotet volt mire megerkeztunk, de igy is latszott, hogy ez a beach tenyleg eleg lesz olyan kiraly, mint amilyennek az utikonyv irta. Egy bajom volt csak vele, elegge elhagyatottnak tunt a kornyek. Mit fogunk itt mi csinalni estenkent? Es foleg, hol fogunk ma este enni??!! Hat vegul a beach resort uttorotabort idezo etkezojeben ettunk egy hatalmasat. A kajara nem lehetett panasz. Masnap koran keltunk es a reggeli "hidegben" tettunk egy gyors turat a kornyezo falvakban sofoldek utan kutatva. Eredmenytelenul. A beach gyonyoru volt es pihenni is nagyon jolesett ket huzos het utan. Delben az ebed utan ettem egy fagylaltot. Ez azert irom csak le, mert mint kesobb kiderult nem kellett volna. Valoszinuleg mar ezerszer leolvadt, majd ujra megfagyott. Szoval, a lenyeg, hogy volt egy komoly futasom a tengerparton, majd 2 immodium es egy marek szentabletta. Nem kaphattam hasmenest, mert masnap egy hosszu buszut vart rank es vietnamban nem all meg a busz olyan konnyen. Nagy bajba kerulhettem volna 😛 Szerencsere reggelre a hasmenesnek nyoma se volt, a busszal kicsit lehuztak minket, de vegulis a lenyeg az, hogy eljutottunk Buon Ma Thuot-ba. Utkozben eleredt az eso, ami elegge lelombozott minket. Eddig megusztuk vietnamot eso nelkul es feltunk, hogy elrontja a hatralevo par napot az idojaras. BMTbol motorral jutottunk a Yok Don nemzeti parkba, ahhol engem egy labszagu matraccal ellatott szoba vart. Annyira budos volt a matrac, hgoy ejszaka hiaba takartam le pleddel es fekudtem a hatamra, arcomat az egnek szegezve + rizspalinkbol is kemenyen ittam, megis nehez volt elaludni. Na de nem szaladok elore. A megerkezes utan megtudakoltuk, hogy mennyibe kerul az elephant riding, majd elindultunk felderiteni. Keritettunk ket motort es athuztunk a kozelben levo turistakomplexusba. Ez mar sokkal szimpibb hely volt, igy el is hataroztuk, hogy itt vacsizunk es holnap este at is koltozunk ide. A vacsi melle rendeltunk egy kocsognyi rizsbort. A dolog ugy mukodik, hogy a bambuszlevelekkel permanensen lezart kocsogre vizet ontenek, az atszivarog a bambuszleveleken kb 10 perc alatt. Ezutan lehet inni a bambuszleveleken atszurt hosszu szivoszalakkal. Szivoszalat balkezzel kell fogni! Az ize kb. olyan mint a tokalyi aszu es eleg hatasos. Kiprobaltuk a bambuszrizst is, amirol kiderult, hogy bambuszba tomott rizs, amit megeves elott kifejtenek ugyes mozdulatokkal. A hazautrol csak kodos emlekeim vannak, szaguldottunk a rizsbortol megreszegult helyi motoros taxisokba kapaszkodva. Masnap reggel kiderult, hogy az elozo este lefoglalt tracking guideunk nem tudja teljesiteni a tervbevett turat, mert kiaradt a Serepok folyo, igy a nemzeti parkban inteztunk magunknak egy masik guideot, majd elefantra pattantunk! Kicsit feltem, hogy allatkinzos lesz a dolog, de szerencsere kiderult, hogy az elefant a helyi torzsek egyetlen megelhetesi lehetosege, igy kb. csaladtagkent kezelik. Ez latszott is, az "elefant mesterek" enekeltek az allatkajuknak, megalltak, ha enni akart, etc. Maga az elefantoglas nem volt annyira izgalmas, kb 10 perc utan elvesztette az ujdonsagat, meg jo hogy nem 3 oras utra fizettunk be. Egy ora 20 dollar volt, per elefant :) Ez a helyi viszonylatban iszonyat osszeg, de nekunk megerte es legalabb valamennyivel tamogattuk a helyi torzseket. Elefantoglas utan mar vart minket a mikrobusz es vittek turazni. Elvileg ugy volt megdumalva, hogy atvisznek a turistakomplexumba, ahhol mar lefoglalt szallasunk volt, hat vegul nem ott kotottunk ki. Vegul azt hiszem jol jartunk ezzel a hellyel, gyonyoru volt. A kambodzsai hatar mellett, a jungel kozepen, mindentol tavol egy to partjan epitetett vadonatuj bungallow komplexusban talaltunk magunknak szallast. Rogton be is vetettuk magunkat a dzsungelbe guideunk vezetesevel. A dzsungel mas volt mint kepzeltem, nem volt annyira sotet es suru. A paratartalom 90% folott volt, nehol a fejunk bubjaig ert az aljnovenyzet, de derekasan haladtunk elore. Sajnos a digicam nem birta ezt a nedvessegtartalmat, igy kb feluton felmondta a szolgalatot es a hazaindulas napjaig nem is tert magahoz.

Na szoval a folytatas, kicsit megkesve, de sokminden tortent az elmult napokban. A tura soran eleredt az eso, kb 15 percig esett es persze borigaztunk, de ez egy cseppet se zavart, hisz mar ugyis full vizes voltam az izzadsagtol es a paratartalomtol. A frissito eso utan tartottunk egy rovid pihenot, megettuk a magunkkalhozott uzsit (meg reggel vettuk a nemzeti parkban) aztan kb masfel oras setaval visszakanyarodtunk a Rubber Company nyaralokomplexusaba. Visszafelemenet elfogyott a vizunk, az elejen csak kellemetlen volt, de aztan mar nagyon durvan szomjas voltam. Igy aztan nem meglepo, hogy a taborba visszaerkezeskor elfogyasztott uveg Saigon a legjobban eso sorok kozott van szamontartva. A vacsi utan kiprobaltuk a vietnami style szinte vizbe merulo keskeny, hosszu hajot, amit egy evezovel kellett hajtani. Csak mi voltunk a hajoban en vallaltam be az evezos szerepet. Kenuzni sosem kenuztam, szoval agybol kellett rajonnom, hogy hogyan tudom majd hajtani a hajot ugy, hogy ne forogjon osszevissza. Eleg hamar beletanultam :) Egy masik hajoval kisertek azert minket a vietnamiak es a telihold fenyenel enekekkel szorakoztattak minket. Nagyon hangulatos volt.

Masnap reggel jottek ertunk azok a motorosok, akik a nemzeti parkig hoztak minket BMTbol. Mondtak valami horror osszeget arra, hogy mennyiert vinnenek el BMT kozeleben levo ket vizeseshez, igy ugy dontottunk, hogy inkabb megyunk egyenes vissza a varosba es majd ott keritunk motorost. A visszajutas eleg kalandosra sikeredet. Mar az indulasnal az egyik motor defektet kapott, amit kb 1 ora szarakodas utan tudtak megcsinalni, aztan utkozben megint defektet kapott ugyanaz a motor. Akkor mar szerencsere civilizalt teruleten voltunk, itt egy Xe om szervizben fel ora alatt megcsinaltak, mi addig a kaveszaritas muveszetevel ismerkedtunk a helyi faluban. Kezdtek gyanusak lenni nekunk a motorosok, mint kesobb kiderult nem veletlenul. Nem a varosba vittek, hanem a vizeseshez es elo probaltak adni, hogy ok felreertettek minket. Itt mar nagyon elegunk volt beloluk. Hosszas alkudozas belementek az altalunk kinalt osszegbe. Nem nagyon volt mas valasztasuk. A ket vizeses nem volt valami nagy szam, de valamivel el kellett utni az idot a repgep indulasaig, szoval nem volt gaz. A varosban meg beszereztunk 6 kilo kavet, ami itt nagyon olcso es jo. Vietnamban itt termesztik a KV nagy reszet. A repulout esemenytelenul telt, sotetedes utan mar Saigonban voltunk, ahhol esett az eso. Bevitettuk magunkat a varosba egy taxissal, aki megint megprobalt levagni minket, de 3 het vietnam utan ez mar eleg eselytelen volt. Az eredetileg kinezett szalloda teli volt, igy par hazzal odebb talaltunk magunknak egy eleg fullosat. Az utolso par ejszakat jo helyen akartuk tolteni, nem torodve a koltsegekkel. Ez azt jelentette, hogy egy ketagyas szobaert 15 dollart fizettunk per ejszaka, ugy hogy legkondi volt, reggeli, kabelTV + rendesen felszerelt furdoszoba torulkozovel, meg minden tisztalkodoszerrel. Zsofi megkerdezte a recepcios csajt, hogy mennyibe kerul a massage, ugyanis ki volt irva a hotel bejaratanal, hogy ez a hotel ilyen szolgaltatast is nyujt. A valasz az volt, hogy sajnos most nem mukodik a massage, se az uszoda, mert tatarozzak. Aztan adott egy nevjegykartyat a hotel adataival Zsofinak, nekem, meg meg egyet a baratnomnek. Mondom olyan nekem nincs. Kicsit sajnalkozott, aztan megjegyezte, hogy akkor viszont nekem tud intezni massaget. Egyenesen a szobamba! :) Jot rohogtem. Nem Saigonban fogom elkezdeni a kurvazast. Lefoglaltuk a masnapi Mekong deltas utunkat, vacsiztunk egy kontinentalisat, bedontottunk par koktelt egy eleg meno koktel barban, aztan eldoltunk a kenyelmes szobankban.

Add comment November 30th, 2005 at 02:49pm

Hoi An

Sapa ota jo sok minden tortent, de nem jutottam gepkozelbe. Eleg suru itt a schedule. A Sapa-Lao Cai-Hanoi trip esemenytelenul telt, a vonatban ket kulon fulkebe szolt a jegyunk, nem volt mar kedvunk cserelgetni, igy en harom angollal egy kocsiban talaltam magam. Nem voltak kommunikativak, de mint utolag kiderult, jol jartam veluk, mert Balazsek fulkejebe helyiek kerultek, akik egesz ejszaka karattyoltak :) Reggel nyomtunk egy kellemes French breakfastot Hanoi egyik hoteljeben: pencakes + jam meg ilyenek. Teljesen raalltam a vietnami teara (che xaul), sokkal jobban mukodik nekem mint a KV. Gyors zuhany (az utazasi irodaban) majd jott is mar ertunk a minibus, hogy elvigyen Halong Baybe. Ez altalaban ugy szokott itt mukodni, hogy a busz korbejarja a kis hoteleket, utazasi irodakat es begyujti az utasait. Na az egyik ilyen megallonal valoszinuleg tilosban parkoltunk, ami nem nagy szam, mert itt a kozlekedes olyan kaotikus, hogy aki nem szabalytalanul nyomja, az el se tud indulni. A baj csak annyi volt, hogy jott a rendor es megbuntette a sofort. Pontosabban hagytak magukat egy ido utan megvesztegetni. Csak ezzel eltelt vagy fel ora, amig mi a minibusban kucorogtunk AC nelkul a 90%os paratartalomban. Kisse fel is huztuk magunkat rajta, a vonaton toltott ejszaka utan a toleranciaszintunk alacsony volt. Halong Baybe az ut kb 4 oraig tartott, ott kaptunk egy franko kis seafoodos ebedet, bedobtunk par sort Balazzsal, majd felszalltunk a hajonkra 7ed magunkkal (1 liverpooli parocska + egy idosebb nemet par) es elindultunk az egyik sziget fele, ami a csepkobarlangjairol hires. A barlang kozepesen izgalmas volt es nagyon nagyon paras. A Halong Bayre jellegzetes meszko oszlopok kozt hajokazva egy kis halazstelepuleshez jutottunk, ami a vizen lebegett. Itt tettunk egy rovid motorcsonakturat, majd ismet nagyhajo es irany a strand. Strandolas es kajakozas kozben kiderult, hogy a befizetett utunkban szereplo hajon alvas program szervezesi problemak miatt nem fog letrejonni. Itt mar nagyon elegunk volt a guideunkbol: alig beszelt angolul es lathatoan nem volt erossege a szervezes. Vegul egy Cat Ba szigeten levo hotelban aludtunk, ami a sok buszon es nomad korulmenyek kozt toltott ejszaka utan egesz jo volt. Ja, a hotelhez vespaval mentunk, elso alkalommal hasznaltuk ezt a nepszeru kozlekedesi eszkozt. A csapatunk tobbi tagja ketnapos utra fizetett be, igy minket harmunkat kulon hajo (kb 80 szemelyre tervezett) vitt vissza Halong Baybe. Kozben meg egy kis tengeri furdozesre is jutott ido, a hajo fedelzeterol ugraltam fejeseket a tengerbe :) Halongban kaptunk egy ebedet, majd egy kis varakozas utan megjott a minibusunk, ami mar nelkulunk is full teli volt. Igy aztan potszekeken kellett lenyomni a Hanoiba vezeto kb 4 oras utat, ami nem volt tul kellemes. Es feluton beutott a drama… Zsofi eszrevette, hogy a hatizsakja rejtett zsebebol hianyzik az osszes penz: 300 usd traveller chequeben es 200 usd in cash. Valoszinuleg addig emeltek ki belole, amig kajakozunk, vagy visszafele uton a furdozes kozben. Kapjak be. Hanoiban hosszas telefonalgatasok utan sikerult elerni, hogy a traveller chequeket letiltsak, az ertekuket meg atutaljak egy VISAra. Buktunk 200 usdt… A kovetkezo allomasunk Nimn Binh volt, ide busszal jutottunk el, par ora esemenytelen raszkodas utan. A buszon osszeismerkedtem egy nepet csajjal, akirol kiderult, hogy echte keletnemet uszono volt :) Nimn Binh egy kis porfeszek, nincs ott semmi. Mi is csak azert alltunk meg, hogy a kozeleben levo ket helyszint megcheckoljuk. Az egyik az un. Halong Bay in rice peddies, azaz ugyanolyan meszko cuccok mint HBben, csak nem a tengerbol nottek ki, hanem a kis mocsaras pocsojakbol. A masik hely amit megneztunk egy floating village volt, ami igy utolag abszolut nem volt latvanyos. Lattunk mar jobbat HBben. A Nimn Binhi egesznapos turat 3 mopeddel tettuk meg, hosszas alkudozas utan sikerult kiberelnunk harmat soforrel egyutt kb 4000 forintert egesz napra.
Este 9kor busz vitt minket tovabb Vinhbe. Tomott busz teli helyiekkel, 9 ora izzadas es kucorgas a szuk szekben. Hajnal 5 korul erkeztunk meg, kiszalltunk a vaksotetben az ut szelen. Szerencsere vartak mar a turistakra vadaszo motorosok, akik elvittek a Vinh Moc Tunnel nevu helyre, ami a tenger partjan fekvo falu ala epitett tobbkilometeres barlangrendszer. A Vietcong hasznalta a kozeli szigeten levo bazisuk ellatasara. 6 even keresztul eltek ezekben a sotet, nyirkos, fustos barlangokban a helyi gerillak. Durvah, en fel ora utan mar fulladtam, pedig amikor tobbszaz ember elt bennuk, biztos hogy szarabb volt a levego. A rathole utan megcsekkoltuk a kozeli tengerpartot, ami gyonyoru volt. Jo volt megint furodni egy nagyot es egy kicsit ejtozni a palmafak alatt.
Vinhbol Huebe a helyi busszal jutottunk el, a koreabol leselejtezett venseges csotroganyra feleszkabalt “hazimozibol” Modern Talking video klippek sugaroztak. Hue gyonyoru varos. Kellemes a klimaja, szelesek az utcak, nincs olyan iszonyat tomeg mint Hanoiban vagy Saigonban. Sikerult egy nagyon jo hotelt is talalnunk, vadi uj, minden mukodik benne, tiszta, csillog villog. Rovid seta utan egy Fancy Cafe nevu helyen kotottunk ki, ahhol a felszolgalo csajok azonnal rankkattantak. Koreaban tapasztaltam utoljara ezt a rajongast. Total belenkszerettek, leultek az asztalunkhoz, megkinaltak helyi kajakkal, faggattak, hogy van e baratnem, etc. Az egyik kiscsaj nagyon tetszett nekem, de ugy latszik en is neki mert par pillanat alatt mar azt vettem eszre, hogy megadja a telefonszamat, yahoojat, emailjet, etc etc. My (ejtsd: Mi) volt a neve. Megbeszeltuk, hogy masnap reggel talizunk a kavezoban, este pedig megyunk karaokezni. Reggel kis kesessel meg is erkezett es aztan jott velunk megnezni Hue kiralyi palotajat. Eloszor ledobbent, hogy mi gyalogolni akarunk ebben a melegben (reggel 9 volt, ilyenkor itt sincs meg olyan nagy meleg), aztan vegig az egesz kb masfel oras seta soran picsogott, hogy mennyire elviselhetetlen a meleg, meg hogy megeg a bore. Tok ledobbento volt, ebbe az eghajlatba szuletett, 20 eve itt el es ennyire nem birja? A palotanezes kozben dumaltunk sokat, aztan neki mennie kellett dolgozni, mi meg meg megneztunk egy budhista templomot, kajaltunk egyet, majd egy rovid piheno utan tettunk egy kisebb setat a szepen kivilagitott palota es a szineit valtogato hid korul. Kiprobaltunk a Huere jellemzo fonduet, ami meglepetes volt, mivel mi a szokasos martogatos dologra szamitottunk, ehelyett ez tulajdonkeppen egy leves, amit melegen tartanak egy fondue talban. Raadasul nem is volt valami finom, igy az etterem kertjeben elo sovany cicakkal etettuk fel az egeszet. Pihi utan mentunk a kavezoba felszedni a csajokat, nyomtam harom vietnami vodkat, egy bo fel decis adag 200 forint az ize meg kb. mint a kalinka, hehe. Kiderult, hogy az ot csajszibol ketto nem tud eljonni, mert nekik mar 9re otthon kell lenniuk, mi meg akkor indultunk csak neki az ejszakanak. Eleg nagy itt a szigor, de errol majd meg kesobb. A karaoke bar kis fulkekbol allt, ahova a tarsasagok bezarkozhatnak es szorakoztathatjak sajat magukat. Ez eleg jol sikerult is, Balazs igazan remekelt ebben a mufajban. Tobb U2 es Sting szamot is sikerult eleg jol eloadnia, meg is dicserte a gep: GOOD SINGER. Zsofi meg en megprobalkoztunk egy Nirvana All Apologiesvel, de borzasztoan sikerult. Azt hiszem az enekesi palya nem nekem valo. Myvel osszeolelkezve uldogeltunk, megvolt az elso csok is, de valahogy nem stimmelt a dolog, ezt mar akkor ereztem. Tul alacsony is volt nekem, meg az angol kommunikacio is akadozott, igazabol a fizikai vonzalom es a kalandvagy mukodtette a dolgot. Szerintem mindket reszrol. Hazafele a motoron valtottunk par izgalmas csokot a szaguldo motoron, Hue szep kivilagitott fasorai alatt, de amint elertuk a varos forgalmasabb reszet elvette a kezem a combjarol, mivel hogy itt tul sokan lathatnak minket, aztan a hotel elott se hagyta, hogy megcsokoljam, mert a szembenlevo hotel halljabol par helyi arc figyelt minket. Kicsit odebbgurultunk, par bena puszi bucsuzas cimen, megigertette velem, hogy irok neki Hoi Anbol, etc. Csalodva mentem aludni.
Masnap reggel 7re a regi kiralysirok meglatogatasa volt tervbeveve, a hajoutat mar az elozo este le is dealeltuk. Huet egy szeles folyo szeli kette, amin tobbtucat kulonbozo hajo teszi a dolgat egesz nap. Az emberek hajoval jarnak a folyopartjan fekvo fo piacra, vannak akik hajon elnek, vagy homokot banyasznak a folyo medrebol. A kis egyszemelyes evezos teknotol kezdve egeszen a tobbszemelyes lakohajoig minden megtalalhato. A mi hajonk egy sarkanyt formazo hosszukas darab volt. A kiralysirok erdekesek voltak, Huetol eszakra tobb is van beloluk, mi harmat latogattunk meg. Alapmotivumokban mindegyik megegyezett, gazdagsagban viszont hatalmasak voltak az elteresek. Most igy utikonyv nelkul nem tudom pontosan visszaadni a dolgokat, majd ha hazaertem megcsinalom a kepgaleriat es akkor lehet majd gyonyorkodni.
Utunk kovetkezo allomasa Hoi An volt, ide busszal jutottunk egy nagyon szep tengerparti hotel erintesevel. Megallapitottam, hogy total hulyeseg a karibi szigetekre menni sokpenzert tropikus nyaralast csinalni, mikor a vietnami tengerpart legalabb olyan szep es sokkal olcsobb. Egy sokcsillagos beach resortban mar 40-50 dollarert kapsz szobat: palmafak, feher homok, bambusz ernyok, francia konyha, etc. Minden megvan.
Ha Huet Havanahoz hasonlitottuk (latatlanban), akkor Hoi An New Orleans. Regi francia kolonialis epuletek, fabol acsolt izlesesen diszitett barok/ettermek mindenhol. A levego illatos egy helyi fa viragaitol, az utcak itt is szelesek, mint Hueben es tomeg is elviselheto. A kellemes klima es szep kornyezet mellett a varos arrol hires, hogy egy ejszaka alatt megcsinalnak neked egy oltonyt 50-60 dollarert, egy inget 6 dollarert. Leveszik a mereteidet es kesobb akar interneten is rendelhetsz, utanadkulduk 20 dollarert.

1 comment November 14th, 2005 at 02:16am

Sapa

15 perce gepelem ezt a bejegyzest, amikor a mellettem ulo ausztral csako kirugta a fopowerdugaszt es ugrott minden. Megprobalom felidezni a sorokat.

Most eppen Sapa egyik hoteljeben ulok egy kellemes melegvizes zuhany utan, amiben mar legalabb 2 napja nem volt reszem. Szoval par napja ott hagytam abba, hogy indulunk Sapaba. A palyaudvar fele megismerkedtunk Emilyvel, aki egy nagyon kedves ausztral leanyzo, aki az iden fejezte be az egyetemet es most par honapja a vilagot jarja. Volt ket honapot Thaifoldon, innen pedig Kinaba vezet az utja, ahhol ujabb par honapot fog eltolteni. Majd dolgozik par honapot angliaban es folytatja az utazast, ki tudja merre. Hat nem egy szimpatikus eletmod? Es raadasul mindezt tok egyedul nyomja. Bevallalos.

A vonatut Lao Caiba viszonylag esemenytelenul telt. Kenyelmes negyagyas kabinunk volt, kellemes agyakkal es meg vizet es sutit is kaptunk reggelire. Lao Caiban kifele menet is ellenorizni akartak a jegyunket, igy vissza kellett kommandozunk a vonatra es megszerezni az otthagyott ticketeket. Kis idegeskedes, aztan maris egy mikrobuszban talaltuk magunkat utban a hegyek kozott fekvo Sapaba.

Itt egy gyors zuhany (hideg) es egy kellemes kontinentalis reggeli utan 120 centi magas vezetonkkel el is indultunk a ketnapos hegyi kalandunkra. A csaj valamelyik helyi torzsbol szarmazott, de nagyon jol beszelt angolul es kemeny tempot diktalt. Sapa kornyeken 5 torzs van, mindegyiknek sajat nyelve, sajat sulija, nepviselete es budhizmushoz hasonlo vallasa van.

Az utunk egy volgyet kovetet, aminek a magasra futo oldalait a helyiek teraszosan muvelik meg, szerintem kb. ugyanugy tobb ezer eve. Sapahoz kozelebb eso civilizaltabb reszen rozsat (!), a hegyek kozt szinte kizarolag rizst novesztenek.

A helyi nepviselet nagyon erdekes. Kezzel szovik, himezve van es a helyi novenyekbol keszitett festeknek hala mindenfele szinben pompazik.

Az egesznapos kemeny tura utan egy falusi kunyhoban ert minket az este, ahhol vietnami, de boseges vacsoraval lattak minket vendegul. A zuhany egy dezsa viz volt a WC pedig egy fabode, ami alatt egy patak csordogalt, igy otletesen meg volt oldva a vizoblites is. A szallasunkat a helyieken kivul 4 amcsival osztottuk meg: 3 vietnami szarmazasu lannyal es egy sraccal. Harmojuk a Macromediaban dolgozik, a Flash teamben. Jofejek voltak, a kovetkezo napokban tobbszor is osszefutottunk veluk.

Masnap egy nagyon kemeny hegymenetes resz utan kisebb pihenot tartottunk egy vizesesnel, ahhol meg is furodtunk. A pihi utan meglatogattunk egy helyi iskolat, majd eddigi tartozkodasunk legjobb phojat nyomtuk be ebed cimen. A tura vegen mikrobusszal vittek minket vissza az 1600 meter magasan fekvo Sapaba, ahhol most lassan vacsi aztan busz vissza Lao Caiba, majd vonat vissza Sapaba. Holnap indulunk Halong Baybe, talan onnan megint tudok irni.

Add comment November 7th, 2005 at 11:41am

Beszamolo

Epsegben megerkezett a kis csapatunk Vietnamba. A repulout eleg faraszto es hosszu volt, de elszorakoztattuk magunkat az ules elott figyelo LCD kepernyos multimedia csodaval.

A megerkezes Saigonba egy igazi culture es weather shock volt. Rengeteg ember, iszonyatos paratartalom es kisebb kalandok a Hanoiba szolo repjegy megvasarlasa, a csomagok letetbe helyezese es a belvarosba bejutas korul. A varos a kismotorok varosa, szinte lepni nem lehet anelkul, hogy ne kerulj egy vespa palyajanak utjaba, szoval folyamatos eberseg. De hat ez Vietnam, szoval meg jo is :) Saigonra par orank volt, delutan ment mar a gobzi Hanoiba, igy egy gyors Ho Chi Minh City muzeumra, piac checkolasra, pho (leves) es nem (tavaszi tekercs) evesre, francia korbol maradt templom es postaepulet checkelesre volt ido. Ja, beneztunk egy plazaba is, mert itt mar olyan is van, de az arak magyar szinvonal folott voltak, egy szal vietnami vevo se volt (kulfoldi is alig), szoval nem ertem mibol eri meg ez nekik. Lehet, csak bizonyitasi kenyszer vezerelte oket es nem business attitude.

Naszoval, este atreppentunk Hanoiba, ahhol hotel vart minket. Azaz vart volna, mert kiderult, hogy az elore rezervalt helyen nincs hely, de persze volt egy ismerosuk, akinel volt. Itt en mar kicsit gyanakodtam, mert a repter-belvaros uton a taxis mar probalt minket elteriteni a hotelunktol es a haverjai kezere jatszani. Szoval vegul kiderult, hogy a hotel ahova jutottunk nem egy first class, de nem is second, de third se, etc. You get the point. A lecket megtanultuk, vietnamban tenyleg nagyon oda kell figyelni :) Masnap kis setat tettunk Hanoiban, megalkudtunk a Sapa es a Halong Bayes turankra, megneztuk Ho apank nyughelyet, teszteltuk a helyi specialitast (Cha ca, azaz halfalatok izletes koritessel, sidenote: ca
halat jelent) este pedig megneztuk a helyi nepmuveszeti nevezetesseget: a water puppet showt. Erdekes volt. A mai nap 60 kilometerre Hanoitol, egy hegy tetejen levo barlangban megleltuk az un
Parfume Pagodat, ami rendkivul szep volt, az odavezeto ut meg egy igazi eroproba. Foleg nekem, mivel bevallaltam a nagy hatizsak hegyre cipeleset a 99%os paratartalomban es a nagy hosegben. Eredmeny: borigizzadas, de amugy tokeletes lelki megtisztulas :)) Ja, a hegyhez
kis evezos hajocskakkal vittek minket a helyi asszonysagok. Itt csomo helyen a nok a fonokok, a ferfiak csak egesz nap pialnak :) Most a
travel officeban ulok es varom, hogy Balazs + Zsofi lezuhanyozzon, hogy aztan en is lemoshassam az ut porat. Par ora mulva indul a vonatunk Sapaba, ahhol kalandjaink minden bizonnyal folytatodnak.

Add comment November 5th, 2005 at 02:00pm

Vietnam

Indulás 15 perc mulva. 09:40-kor szállunk fel, majd kb. dél körül hagyjuk el Parist, célállomás Ho Chi Minh City, VN. ETA 12 hours. LZ is clear. Out.